V&A

Veel gestelde vragen

Hieronder vindt u het antwoord op de veel gestelde vragen.

Kan ik gebruik maken van mijn mobiele telefoon om een account aan te maken? 
Nee, de site gpkapp.nl is geoptimaliseerd voor het gebruik op PC of laptop. 

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van de Gehandicapten Parkeerapp (GPA)?
Nee, aan het gebruik van de GPA zijn geen kosten verbonden.

Kan ik met elke telecomprovider de GPA gebruiken?
Ja, dat kan. De GPA is bovendien beschikbaar voor zowel Apple (iOS) als Android.

Ik heb een gehandicapt kind. Kan ik iemand anders machtigen om gebruik te maken van de GPA?
Dat kan; u kunt in de GPA een tijdelijke of permanente machtiging afgeven. U vindt de handleiding hiervoor op onze website: www.gpkapp.nl/zo-werkt-het/

Waarom wordt bij registratie gevraagd om iDIN of IRMA?
Het is noodzakelijk om uw identiteit te controleren. Hiervoor maken we gebruik van iDIN en Yivi. U kiest zelf welke verificatiemethode u wilt gebruiken.

iDIN is een dienst van de banken waarmee consumenten zich bij organisaties online kunnen identificeren via de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank. Yivi is een veilige, privacyvriendelijke én gratis app voor uw mobiel. Zie het als uw digitale paspoort met uw persoonsgegevens. Met Yivi kunt u inloggen bij een organisatie of aantonen wie u bent.

CIB Centraal InkoopBureau B.V., de aanbieder van de GPA, krijgt géén inzage in uw financiële gegevens. Uw bank verstrekt via iDIN alleen uw naam, geboortedatum, adresgegevens, e-mailadres en telefoonnummer aan het CIB. Op de site van uw bank geeft u toestemming voor het eenmalig verstrekken van deze NAW-gegevens aan het CIB. Uw bank verstrekt via iDIN nooit saldo- of betaalgegevens aan het CIB.
Ook vanuit Yivi worden er geen gegevens verstrekt aan het CIB.

Geef ik met iDIN een machtiging om geld af te schrijven van mijn bankrekening?
Nee.

Ik heb een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart gekregen, moet ik me nu opnieuw registreren voor de GPA?
Nee, dat hoeft niet. Uw gemeente verwerkt het nummer van uw nieuwe kaart in het systeem van de GPA.

In welke gemeenten kan ik parkeren met de GPA?
In de gemeente Alphen aan den Rijn en Veenendaal. Via onze website www.gpkapp.nl houden we u op de hoogte over de komst van nieuwe gemeenten.   

Kan ik de GPA gebruiken in het buitenland?
Nee, in het buitenland gebruikt u de papieren gehandicaptenparkeerkaart.

Kan ik de GPA gebruiken op parkeerplaatsen waar ik moet betalen?
Nee, dit kan nu nog niet. Via onze website www.gpkapp.nl houden we u op de hoogte over de ontwikkelingen op dit gebied.

Kan ik de GPA voor elke auto gebruiken?
Ja, u kunt elk gewenst kenteken toevoegen aan de GPA.

Hoe controleert de handhaver mijn parkeertransactie via de GPA?
De handhaver scant uw kenteken en ziet aan de hand hiervan of er op dat kenteken een juiste parkeeractie is gestart. Deze controle kan plaatsvinden via een handterminal of automatisch uitgelezen worden door een scanauto.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?
Klik in de GPA op de button “Wachtwoord vergeten”. U ontvangt vervolgens een mail met daarin een link waarmee u uw wachtwoord kunt wijzigen.

Ik ben mijn inloggegevens kwijt, wat moet ik doen?
Neem in dit geval contact met ons op via de mail (gpa@cib.nl) of telefoon (079-36 38 400), dan helpen wij u verder.

Staat uw vraag er niet bij?
Raadpleeg de pagina "Zo werkt het", stuur een mail naar gpa@cib.nl of open een chat (zie knop "Stuur een bericht" rechtsonder in het scherm).